Cvičenie – šírenie poplašných správ
Nie každá správa musí byť pravdivá
Určené pre žiakov od 3. ročníka ZŠ
úvod:
Vyučujúci uvedie aktivitu nejakou senzačnou správou zo školského prostredia, napr.:
-
Do našej školy príde na návštevu prezident/minister školstva, pretože sa dopočul, že sme jedna z najlepších škôl v meste/okrese.
-
Deti, počuli ste už o tom, že náš pán riaditeľ/pani riaditeľka vyhral/a prvú cenu (milión eur) v Športke?
Očakávané reakcie žiakov – radosť, prekvapenie, nedôvera, hlasné komentáre, že ide o senzáciu alebo, naopak, výmysel. Vyučujúci si všetky reakcie pozorne všíma a potom prizná, že išlo o vymyslenú správu.
otázky pre žiakov
-
Kto z vás bol presvedčený, že je to pravda? Kto pochyboval o tejto správe?
- Podľa čoho ste mohli zistiť, že táto informácia nebola pravdivá?
- Dostali ste už niekedy SMS, mail alebo inú správu cez sociálne siete, ktorá nebola pravdivá?
úloha
Rozdeľte deti do skupín (v každej 4 – 5 žiaci). Majú si pripraviť krátku scénku, v ktorej budú šíriť nejakú poplašnú správu. Správa má byť vymyslená, ale uveriteľná, z nášho prostredia (škola, mesto, krajina). Šíriť sa má prostredníctvom elektronických médií a čo najrýchlejšie sa má dostať k veľkému počtu ľudí. Žiaci prehrajú scénky, potom nasleduje spoločná diskusia, v ktorej sa okrem zhrnutia a ocenenia ich snahy zameriate na tieto otázky:
-
Čo mali správy v scénkach spoločné? Čím sú poplašné správy výnimočné? Prečo im ľudia uveria? Prečo ich posielajú ďalej?
- Akým spôsobom sa šírili správy v scénkach? Aký je rozdiel medzi správou,
ktorá sa šíri ústnym podaním, a správou, ktorá sa šíri prostredníctvom komunikačných technológií?
bonusová úloha
Na konci jednej mailovej správy je uvedené: „Pošli túto správu 10 ľuďom do 24 hodín, inak ťa čaká veľké nešťastie.“ Predstavte si, že každá osoba, ktorá dostane túto správu, sa bude riadiť podľa uvedenej inštrukcie a naozaj ju do 24 hodín pošle 10 ľuďom. Vypočítajte, za koľko dní dostane túto poplašnú správu 10 000 ľudí.